Koťátka
Ve třídě se dětem věnují paní ředitelka Mgr. Hana Kusáková, paní učitelka Mgr. Michala Rašková, paní učitelka a asistentka pedagoga Michaela Grošková.
Štěňátka
Ve třídě se dětem věnují paní učitelky Mgr. et Bc. Dominika Nováková a Bc. Lenka Šupolová.
Berušky
Ve třídě se dětem věnují paní učitelky Mgr. Lenka Němcová a Mgr. Klára Ambrožová.
Broučci
Ve třídě se dětem věnuje paní učitelka Dana Balounová a paní učitelka Jana Požárová.
Rodiče, kteří se chtějí informovat o průběhu vzdělávání svého dítěte, mají možnost si kdykoliv během školního roku domluvit individuální pohovory s paní učitelkami.
Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkou a dítětem, učitelkou a rodiči a jejich vzájemná spolupráce a otevřená komunikace.
Pozitivní naladění
• Vyladění dítěte ohledně mateřské školy by mělo být vždy pozitivní. Dávejte dítěti najevo, že ve školce není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej do školky s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek a příležitost, jak získat nové kamarády.
První dny
• První den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neuspěchat, nebýt nervózní. S paní učitelkou můžete probrat svá očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Vezměte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s paní učitelkou na komunikaci mimo dobu příchodů, v konzultačních hodinách.
• Doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě.
• Zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele než aktéry. To samozřejmě neznamená, že se mu ve školce nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o školce povídejte, ale neříkejte, co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky jsou profesionálové a samy vědí, jak děti zapojit do režimu školky, jak je zabavit a motivovat k činnostem, jak odpoutat jejich pozornost od stýskání.
Co když dítě pláče?
• Často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte paní učitelkám - profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to, že dítě ve školce propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že Vás rozrušilo. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do her, činností a čas ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresované mamince v práci.
• Pamatujte na to, že Váš stres a nejistotu dítě vycítí, a adaptace bude složitější.
• Po rozloučení s dítětem se do třídy opakovaně nevracejte. Nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku.
• V každém případě Vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné.
• Když je plačící dítě k "neutěšení", je lepší dobu odchodu zkrátit a dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete.
• Při vyzvedávání dítěte ze školky se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez Vás - to mu rozhodně neprospěje!
• Délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do školky, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední.
Pocit jistoty a bezpečí
• Je důležité, aby dítě získalo jistotu a aby se v prostředí mateřské školy cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim školky, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud dítěti slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku, je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšáka.
• Hlavně chvalte, chvalte, chvalte.
S jakýmikoliv dotazy, připomínkami, problémy, náměty se obracejte na paní učitelky. Je v našem společném zájmu, aby byly děti ve školce šťastné a spokojené. Jedině tak budou děti zdravé a schopné se přirozenou cestou rozvíjet a vzdělávat.